mokkataart

ik zoek me elke dag suf op het internet naar leuke recepten, foto's, artikelen...
alle recepten die ik ooit wil maken bewaar ik bij Evernote

toen ik vorig weekend even mijn lijst overliep om te kijken wat ik zou bakken, zag ik door het bos de bomen niet meer (of is het omgekeerd)

toen manlief thuis kwam met een prachtig tijdschrift over Kerst ( de naam ontsnapt mij nu even), wist ik het meteen: ik wil een mokkataart maken die beter is dan degene die je in de winkel koopt

natuurlijk een zware beproeving maar ik wou mij niet laten kennen
dus surfte ik nog wat meer en kwam bij Sofie Dumont terecht
nog nooit iets van haar recepten uitgeprobeerd maar hé: deze is echt de moeite waard

ok eerlijk: ik heb wel opnieuw moeten starten maar het resultaat mag er best zijn

dus als je nog een leuke taart zoekt voor de feestdagen: deze moet je zeker eens uittesten




wat hebben we nodig
voor de biscuit:
- 4 eieren
- 115 gr suiker
- 20 gr bloemsuiker
- 115 gr bloem
- 20 gr amandelpoeder

voor de crème au beurre:
- 2 el oploskoffie
- 2 eidooiers
- 2 eieren
- 500 gr roomboter (niet gezouten)
- 60 ml water
- 250 gr suiker
extra:
- amandelschilfers (200 gr)

hoe maken we het

begin met het maken van de biscuit
verwarm de oven op 190°

doe de eieren met de suiker in een kom en klop tot een luchtig en stevige schuim
zeef ondertussen de bloemsuiker, de bloem en het amandelmeer en spatel dit onder het eierschuim

neem een ronde taartvorm en smeer deze volledig in met boter
de bodem bedek je met bakpapier
vul de bakvorm met het biscuitdeeg en bak in de oven voor ongeveer 30 minuten
bij mij was hij klaar na 25 minuten maar prik eens in het deeg
als er niets meer van deeg aan de prikker hangt, is de biscuit klaar

haal de biscuit uit de oven en laat volledig afkoelen en pas dan haal je deze uit de vorm

maken van de crème au beurre:
doe het water en de suiker in een pannetje en verwarm op een zacht vuur
niet roeren maar af en toe eens draaien met het pannetje
zorg ervoor dat dit mengsel niet begint te kleuren!

doe de eieren + de 2 eierdooiers in een kom en klop tot een schuimige massa
als je ziet dat de massa begint te dikken, voeg je beetje bij beetje de oploskoffie toe
voeg hierbij al roerend de suikersiroop toe en laat kloppen tot een stevig schuim
voeg hierbij de stukjes boter (zorg dat deze zeker op kamertemperatuur is)
doe dit alles in een spuitzak

snij de biscuit in 2 of 3 afhankelijk hoe dik deze is
spuit crème au beurre op de eerste laag, smeer open en bedek met de andere laag biscuit
als je nog een laag over heb, herhaal je dit
bestrijk de zijkant en de bovenlaag van de biscuit ook met créme au beurre
hou zeker over voor de topping

maal de amandelschilfers fijn en bestrijk de zijkant van de taart ermee
plaats de taart op een plateau en werk de bovenkant af met dotjes crème au beurre
plaats de taart niet in de koelkast maar wel in de kelder




smakelijk
liefs
ohladybake

Reacties

Populaire posts