hamburgerbroodjes

aangezien ik een enorme brood-madam ben, heb ik hier en daar wat gezocht en vond de leuke blog
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.be
alles over brood kan ik daar terugvinden en echt waar het is de moeite om eens een kijkje te nemen
aangezien wij hier op zaterdagavond iets lekkers willen klaar maken voor de kids, was dit het ideale moment om de hamburgerbroodjes uit te proberen.




wat hebben we nodig
500 gr tarwebloem
6 gr droge gist
8 gr zout
10 gr suiker
25 gr zonnebloemolie
50 gr ei (=1 ei)
275 gr melk

extra benodigdheden
wat sesamzaadjes of zemelen
extra zonnebloemolie om handen, kom en werkplek in te vetten
bakplaat bekleed met bakpapier

hoe maken we het (met kitchen aid)
doe alle ingrediënten in de kitchen aid en laat alles een 10 à 15 minuten mengen tot een soepel deeg.
tip: als je een vliesje van het deeg kan trekken is het deeg goed. dit doe je door een stukje deeg te nemen en trek voorzichtig al ronddraaiend uit tot een vliesje. als het snel scheurt moet het deeg nog wat verder gekneed worden.
dek het deeg af met plasticfolie en laat 1 uur rusten

wrijf je werkblad in met wat zonnebloemolie
laat het deeg nog even kneden om de lucht eruit te halen.  dit kan je ook doen door het deeg plat te slaan met je handen zodat alle lucht eruit wordt geslaan
verdeel het deeg in 9 stukken van elk 90 gr
bol elk stukje goed op zodat je mooie bolletjes krijgt waarvan het naveltje onderaan zit
laat deze bolletjes afgedekt een 10-tal minuten rusten
sla ze plat met je hand en leg ze op een bakplaat bedekt met bakpapier
bestrijk de platte broodjes met water en strooi er de zemelen of sesamzaadjes op
bak een kleine 15 minuten in de oven op 220°

resultaat



smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

  1. Mooie broodjes. Weet je dat Levine sinds vorig jaar ook een eigen boek heeft? "Brood uit eigen oven", echt de moeite waard, duidelijke uitleg, mooie recepten en haar recepten kloppen altijd!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi caroline,
    ik heb inderdaad gezien dat ze een eigen boek heeft.
    blij van je te mogen horen dat het een aanrader is want ik hou wel van brood bakken.
    dus ik weet wat ik volgende week zal aankopen.

    liefs
    ohladybake

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik maak ook graag brood hé. de geur alleen al vind ik gewoon geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is zo...en sinds ik zelf mijn brood bak ga ik bijna nooit nog naar de bakker.
      veel lekkerder!
      liefs

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts