karamel cupcakes

na (terug) een lange tijd niets meer te schrijven, zijn we terug.

dat heeft natuurlijk ook zijn redenen dat het hier wat stilletjes is geweest want oh layd bake is half september in het huwelijksbootje gestapt
met daaraan gekoppeld een zalige huwelijksreis

maar na alle drukte aan de voorbereiding en het heerlijk genieten nadien, vliegen we er terug in

cupcakes....iets waar ik tegenop zag om te maken
iets wat ik helemaal nooit wou maken, maar met kinderen in huis die graag zoets eten, moest ik deze toch wel eens maken
en niet zomaar cupcakes...nee het zijn dan nog karamelcupcakes geworden
en eerlijk: ze zijn gewoon heerlijk!


dank zij de website smaak het zelf heb ik volgens mij het lekkerste cupcake recept gevonden
helemaal niet moeilijk, niet veel werk en oh zo lekker
benieuwd?
lees dan vlug verder hoe deze moeten gemaakt worden
laat ook eens weten wat jullie lekkerste cupcake is, en dan beloof ik jullie om ermee te experimenteren en hier neer te pennen wat het resultaat geworden is

wat hebben we nodig
voor de karamelsaus
- 100 ml water
- 200 gr kristalsuiker
- 250 ml slagroom
- eventueel zout om een zoute karamel te maken

voor de botercrème:
- 250 gr boter op kamertemperatuur
- 250 gr bloemsuiker
- 2 el heet water

voor de cupcakes:
- 125 gr boter op kamertemperatuur
- 125 gr kristalsuiker
- 125 gr zelfrijzend bakmeel
- 2 el melk
- 2 eieren

hoe maken we het
maak eerst deze heerlijke karamelsaus die echt om je duimen en vingers van af te likken is
jammer genoeg was ik te zenuwachtig voor deze karamelsaus dat ik geen deftige foto's heb genomen

verwarm de oven op 170°

maak daarna het beslag voor de cupcakes
meng de boter met de suiker tot een gladde massa en voeg de 2 eieren toe
laat goed mengen tot een homogene massa en voeg dan lepel per lepel de bloem toe
als laatste voeg je de melk toe tot je een luchtig en glad beslag bekomt
wil je echt een overmaat aan karamel: voeg dan hier een paar lepels van de karamelsaus toe

vul de vormpjes voor de cupcakes 2/3 en bak ze ongeveer 20 à 25 minuten in de oven
tip: na 20 min eens in het deeg prikken want soms zijn ze vlugger klaar afhankelijk van welke oven je gebruikt
laat ze volledig afkoelen op een rooster

maak nu de botercrème
mix de boter en de bloemsuiker tot je een gladde massa bekomt
daarna mix je er nog 2 el heet water door
je kan ook aan de botercrème nog wat cacao poeder, zeste van limoen of citroen toevoegen....afhanelijk van de smaak die je wil bekomen

als de cupcakes zijn afgekoeld maak je met een klein lepeltje een kuiltje bovenaan de cupcake
dit kuiltje vul je gewoon met de afgekoelde karamel
versier de cupcakes met de botercrème...ik ben wel wat zuinig geweest maar de volgende keer komt hier zeker meer op :-)



smakelijk
ohladybake



Reacties

Populaire posts