hemelse chocoladetaart

dit weekend was er hier eentje jarig
en dat moet gevierd worden natuurlijk
deze taart maakte ik voor haar en ja het was duidelijk: ze vond het zeer geslaagd
als een zot begon in zondagmorgen in mijn recepten te zoeken want ik had totaal geen idee welke taart ik zou gaan bakken...inspiratie ontbrak me een beetje
toen viel me te binnen dat ik nog heel veel chocolade overhad dus de keuze werd vlug gemaakt
in een combinatie van haar en hem ging ik aan de slag
hemels is deze taart en in een mum van tijd zit hij in de oven
als dat geen meevaller is



wat hebben we nodig
165 gr boter
180 gr donkere chocolade
6 eieren
130 gr witte basterd suiker
130 gr gemalen amandeln

100 ml room
200 gr donkere chocolade
50 gr boter
hoe maken we het
verwarm de oven op 175°
smelt de boter op een klein vuur
voeg de chocolade toe en laat smelten
splits de eieren en klop de eidooiers samen met de helft van de basterdsuiker tot je een glad beslag bekomt
voeg daarna de gesmolten chocolade toe en meng dooreen
klop het eiwit stijf en voeg halfweg de andere helft van de basterdsuiker toe
voeg dit eiwitmengsel toe aan het chocoladebeslag alsook de gemalen amandelen
giet het mengsel in een beboterde taartvorm en bak voor ongeveer 30 à 40 minuten
laat volledig afkoelen
maak ondertussen de ganache
verwarm de room
laat de boter smelten in de warme room
breek ondertussen de chocolade in stukjes
giet de kokende room met boter over de chocolade en meng dit met een garde
laat volledig afkoelen maar niet in de koelkast want anders wordt de ganache hard
wanneer zowel de taart als de ganache is afgekoeld kan je de taart met een laagje ganache bestrijken
en vooral genieten van deze hemelse chocoladetaart




smakelijk


liefs
ohladybake

Reacties

Populaire posts