zwarte woud taart



afgelopen weekend was het ideaal weer om eens lekker lang in de keuken te staan om een zalige taart te bakken
en als ik zeg zalig dan is het ook echt wel zalig!

meer en meer krijg ik zin om langere recepten uit te proberen en dingen te maken waar ik altijd al tegen op zag
begrijp me niet verkeerd: I love baking maar soms zie ik het niet zitten om dingen uit te rekenen of om ellenlange recepten te lezen....maar ja, zo werkt het nu eenmaal niet hé

op pinterest ontdekte ik de blog van Vikalinka
meteen verkocht was ik toen ik deze taart op haar blog zag
en ja deze wou ik meteen maken

dus zo gezegd zo gedaan
ik ging meteen aan de slag en heb er mijn eigen touch aangegeven
welliswaar met de hulp van mijn man...want hij is degene die ten huize ohladybake de smaken mee helpt bepalen

deze taart moet je gewoon uitproberen ook al lijkt het misschien dat deze uren duurt om te maken
dat valt heel goed mee en met goede voorbereiding loopt het wel vlotjes

tip: ik heb 2 maal mijn zelfde bakvorm gebruikt om de biscuits te kunnen bakken. 
indien je meerdere bakvormen hebt van dezelfde grote kan je deze tegelijkertijd gebruiken of als je een hoge taartvorm heb, kan je het deeg in 1 keer bakken en dan de biscuit doormidden snijden.



wat hebben we nodig
voor de biscuit:
- 200 gr bloem
- 90 gr cacao
- 400 gr fijne suiker
- 1 el bakpoeder
- 1 el bicarbonaat
- snufje zout
- 2 eieren
- 250 ml melk
- 125 ml olie
- 1 el vanille extract

voor de kersenvulling:
- 2 bokalen kersen op sap
- scheut Condimento Bianco
- 3 el amaretto
- 3 el bruine rum
- zwarte peper
- 2 à 3 el bosbessen gelei

voor de witte chocolade botercrème
- 300 gr witte chocolade
- 125 ml room met een beetje bloemsuiker bij
- 125 gr ongezouten boter

hoe maken we deze taart
verwarm de oven voor op 180°
beboter een springvorm en leg op de onderste laag een vel bakpapier

meng de bloem, suiker, cacaopoeder, bakpoeder, zout en bicarbonaat samen
meng de eieren met de melk, de olie en het vanille-extract
voeg hier stelselmatig het bloemmengsel door tot alles goed gemengd is

giet de helft van het mengsel in de springvorm en bak ongeveer 25 minuten in de oven
haal uit de oven, laat paar minuten afkoelen en haal uit de vorm
beboter de vorm opnieuw en bak het overige biscuitmengsel op dezelfde manier
laat de 2 biscuitvormen volledig afkoelen

kersenvulling
zeef het sap van de kersen en vang dit op
dit kan je eventueel nog gebruiken voor een heerlijke kersen cocktail te maken voor de kids
mix de kersen maar niet tot een glad mengsel om nog een bite hebben
voeg alles andere ingrediënten toe (van de zwarte peper mag je een paar goede draaien gebruiken)
laat het mengsel doorkokene tot 2/3 en laat volledig afkoelen
tip: de Condimento zorgt voor de zuurbalans en de frisheid in contrast met het zoete van de kersen

witte chocolade botercrème
breek de chocolade in kleine stukken
doe de room in een kleine kookpot en voeg een beetje bloemsuiker toe
laat warm worden maar let op dat het niet kookt!
giet de warme room over de chocolade, laat enkele minuten staan en roer zachtjes om tot alle chocolade opgelost is
tip: lukt het niet om alle chocolade te smelten, zet dan kort in de microgolfoven
giet de chocolade in een mengkom en laat 10 minuten kloppen zodat het mengsel volledig kan afkoelen
voeg daarna stukje bij stukje de boter toe
doe een deel van het chocolademengsel in een spuitzak

taart opbouwen
smeer op de eerste biscuitlaag het kersen mengsel uit
leg de andere biscuithelft erboven op en smeer de chocolade botercrème uit over de taart
versier naar hartelust met maltezers en toefjes chocolade botercrème





smakelijk

liefs
ohladybake

Reacties

Populaire posts